Diagnostyka i terapia APD (CAPD)
Poradnia LAR-MED w Żywcu, jako jeden z nielicznych ośrodków na terenie Podbeskidzia, może zaproponować swoim Pacjentom kompleksową diagnostykę i terapię APD (CAPD), czyli Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego. Konsultacja obejmuje szczegółowy wywiad na temat rozwoju dziecka, ocenę czułości słuchu oraz wyższych funkcji słuchowych. Do tego celu przygotowujemy specjalnie dobrane do wieku Pacjenta zadania, m.in. przeprowadzamy test rozdzielczości czasowej układu słuchowego, adaptacyjny test rozumienia mowy w szumie oraz DDT. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z licznymi metodami terapeutycznymi i treningami, które proponujemy dzieciom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego.
TRENING SŁUCHOWY JOHANSENA
To możliwość terapeutyczna dla Pacjentów z problemem centralnego zaburzenia przetwarzania słuchowego. Po diagnozie dobiera się Pacjentowi odpowiedni program terapeutyczny w formie indywidualnie filtrowanej muzyki instrumentalnej. Program taki nagrywany jest na płytę CD. Dziecko otrzymuje płytę do domu i słucha jej codziennie przez 10 minut przez słuchawki. Postępy terapii kontrolowane są co 4 do 8 tygodni. Z każdym kolejnym badaniem kontrolnym dziecko otrzymuje nową płytę CD z programem terapeutycznym. Program stymulacji trwa 6-10 miesięcy.
Dla kogo TRENING SŁUCHOWY JOHANSENA jest szczególnie zalecany?
Trening słuchowy Johansena jest użyteczny przy trudnościach w prawidłowej artykulacji, czytaniu, uczeniu się, przy problemach z koncentracją uwagi oraz w konstruowaniu wypowiedzi pisemnych. Główną grupą docelową są osoby z nieprawidłowym przetwarzaniem słuchowym.
Strona internetowa: http://www.johansen-ias.pl/
METODA TOMATISA® – SŁUCHOWA STYMULACJA POLISENSORYCZNA
Metoda Tomatisa® to metoda stymulacji sensorycznej, bardzo mocno ukierunkowana na poprawę funkcjonowania Pacjentów z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Jeżeli chodzi o treningi słuchowe, mówi się, że metoda ta najpełniej oddziałuje na poprawę zaburzonych funkcji. Pacjent słucha odpowiednio przefiltrowanych przez specjalne urządzenie częstotliwości, które bardzo mocno dynamizują mózg, ucząc go niejako na nowo poprawnego przetwarzania słuchowego. Dźwięk jest podawany przez specjalne słuchawki, drogą powietrzna i kostną, co powoduje pobudzenie ucha wewnętrznego zarówno na płaszczyźnie słuchowej, jak i motorycznej (pobudzane jest ucho wewnętrzne oraz układ przedsionkowy). Cała terapia wymaga udziału w trzech sesjach słuchania, każda sesja trwa 13 dni. Sesje są odpowiednio odsunięte od siebie w czasie tak, żeby mózg był w stanie efektywnie przyswoić podane mu stymulacje.
Trening słuchowy Tomatisa® znajduje zastosowanie przy:
- terapii CAPD, czyli centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego,
- trudnościach szkolnych, problemach w uczeniu się,
- dysleksji,
- dysgrafii,
- dyskalkulii,
- zakłóceniach uwagi, koncentracji,
- zaburzeniach afektywnych i emocjonalnych,
- problemach i trudnościach w komunikacji,
- trudnościach psychomotorycznych,
- całościowych zaburzeniach rozwoju,
- i wielu innych.
Strona internetowa: https://www.tomatis.com
NEUROFLOW®
To interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Trening Neuroflow prowadzony jest na drodze on-line. Dostęp do platformy można uzyskać po przebyciu diagnozy przeprowadzonej przez uprawnionego specjalistę. Terapia usprawnia procesy komunikowania i uczenia się dziecka. Program pozwala na dostosowanie tempa i ćwiczeń do potrzeb dziecka i możliwości rodziców – trening prowadzony jest w domu Pacjenta, pod kontrolą rodzica lub w gabinecie terapeuty. Stopień trudności zadań dostosowywany jest do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, tak aby zadanie nie było zbyt łatwe, ani zbyt trudne. Terapia składa się z kilku modułów.
Dla kogo program NEUROFLOW® jest szczególnie zalecany?
Program ukierunkowany jest głównie do Pacjentów, u których zdiagnozowane zostały zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego (CAPD).
Strona internetowa: https://neuroflow.pl/
METODA WARNKEGO
Metoda opracowana przez Freda Warnkego, uznana na całym świecie ze względu na swoje mocne podstawy naukowe i przemyślane rozwiązania diagnostyczne i treningowe. Według koncepcji Warnkego, przyczyną problemów z nauką prawidłowego czytania, pisania i mówienia są trudności w automatyzacji przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego. Czytanie, pisanie i mówienie to złożone czynności umysłowe, które przebiegać mogą prawidłowo wyłącznie wtedy, gdy są w pełni zautomatyzowane. Jeżeli przetwarzanie bodźców zmysłowych w mózgu jest opóźnione, zwiększenie ilości ćwiczeń czytania i pisania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Znacznie skuteczniejsze jest przyspieszenie procesów przetwarzania na poziomie centralnym poprzez ćwiczenia automatyzacji ośmiu funkcji podstawowych w zakresie słyszenia, widzenia i motoryki. Właśnie tego uczy się osoba poddana terapii Metodą Warnego.
Dla kogo METODA WARNKEGO jest szczególnie zalecana?
- osoby ze zdiagnozowanymi zaburzeniami centralnego przetwarzania słuchowego APD (CAPD),
- dzieci i dorośli z trudnościami w przetwarzaniu bodźców słuchowych (również osoby korzystające z aparatów słuchowych),
- pacjenci z dysleksją,
- osoby z trudnościami w nauce,
- osoby z problemami logopedycznymi,
- wszystkie osoby, u których występują jakiekolwiek trudności w zakresie prawidłowego czytania, pisania i mówienia,
- pacjenci z dyskalkulią,
- pacjenci z fobią szkolną.
Strona internetowa: http://metodawarnkego.pl/
BIOFEEDBACK
Można określić go jako trening mózgu. Polega na podawaniu Pacjentowi sygnałów zwrotnych o zmianach stanu fizjologicznego jego organizmu, dzięki czemu może on nauczyć się modyfikować funkcje, które normalnie nie są kontrolowane świadomie, np. fale mózgowe czy napięcie mięśni. Trening przebiega w formie zabawy. Pacjent siedzi i obserwuje widoczne na monitorze wideogry, obrazujące przebieg jego fal mózgowych (czynność mózgu przekazywana jest do komputera za pomocą elektrod umieszczonych na głowie Pacjenta). Osoba poddawana terapii, spełniając określone kryteria ćwiczenia, ma wpływ na własny obraz fal mózgowych.
Dla kogo BIOFEEDBACK jest szczególnie zalecany?
Trening ten znajduje zastosowanie przy:
- zaburzeniach uwagi i koncentracji,
- nadpobudliwości psychoruchowej,
- problemach szkolnych (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia),
- rozwojowych zaburzeniach mowy,
- stanach lękowych, traumie,
- rehabilitacji po urazach czaszki, udarach itp.,
- zaburzeniach snu,
- wstydliwości,
- migrenach,
- jąkaniu.